יום שבת, 29 בספטמבר 2018

צליל גורדון - חיבוקואלה

צליל גורדון


לא בכדי טוענים שמעשים מדברים חזק יותר ממילים, ובזמן שמילים טובות יכולות לנחם ולעודד, חיבוקים יכולים לשפר את מצבנו הבריאותי במישור הגופני, הנפשי ועוד הרבה יותר... חיבוק טוב הוא כזה שנמשך למעלה מ-20 שניות, והוא גורם לכל המעורבים לחוש רצויים, ביטחון ואהבה, כשניתן להעניק אותו בחינם לכל מי שרק חושקים. אם כל זה לא מספיק, אולי כדאי שפשוט תתוודעו ל-10 היתרונות הנפלאים של החיבוק, שללא ספק יגרמו לכם להפוך אותו למתנה שתעניקו ליקיריכם על בסיס יומיומי.

1. משפר את מצב הרוח
אם אתם מרגישים מדוכדכים, תוכלו לשפר את המצב בין רגע באמצעות חיבוק מאדם אהוב. זאת מכיוון שחיבוקים ארוכים מעוררים את הפרשת האוקסיטוצין, הידוע כהורמון האהבה ואת האנדורפנים, אותם חומרים שאחראיים להרגשה הטובה. התייחסו אל חיבוק כמעין מטען שממלא אתכם באנרגיות חיוביות, אשר באותה העת משפר את מצב רוחם של היקרים לכם.

2. מקל על כל כאב
אם תרצו להפיג את כאבכם הפיזי והנפשי, או לגרום למשפחתכם וחבריכם להתגבר במהרה על כל כאב, פשוט תחבקו זה את זה. החיבוק הפשוט הזה מגדיל את רמות האוקסיטוצין בגוף, מה שגורם לנו להתמקד בהווה וברגע הנוכחי, ומשאיר את הכאבים ברקע ללא כל יכולת להשפיע.

3. מגביר את תחושת הביטחון
התחושה החמימה והנעימה של חיבוק מגבירה את הביטחון ומגרשת כל בדל של בדידות. כך שאם אתם רוצים לשפר את מערכות היחסים שלכם, למנוע בעיות התנהגות של הילדים או פשוט לחוש הרבה יותר בטוחים, אמצו קרוב לחזה אדם חשוב ואהוב או את חיית המחמד.

4. מעלה את הביטחון העצמי
אם תדאגו לחבק את הילדים, בני הזוג, ההורים או החברים, כך שתצברו לפחות 4 חיבוקים ביום, תפחיתו באופן משמעותי את תחושות הפחד והחרדה, כמו גם את התלות בדעתם של אחרים. עובדה זו מסבירה את אחת מהתופעות הנפוצות ביותר: ילדים שמחבקים את בובת הפרווה האהובה עליהם, חשים בטוחים בעצמם ורגועים יותר מאשר אם שהו לבדם.

5. מונע התקפי לב
חיבוקים לא רק מחממים לנו את הלב, אלא גם שומרים עליו ומגבירים את רמות החמצן בדם, מה שמסייע לשמירה על לחץ הדם ועל תקינות כל הגוף. לכן, חבקו את יקיריכם בכל אפשרות שתינתן לכם, כך שתוכלו לסייע להם לשמור על בריאותם ולהאריך את ימיהם.

6. משפר את מערכת העצבים
ההשפעה המרגיעה של חיבוקים לא רק שומרת על בריאות הלב וכלי הדם, אלא גם על מערכת העצבים שלכם ושל היקרים לכם. התחבקו עם אנשים אהובים לפחות פעמיים ביום, ותבחינו כיצד המתחים, העצבים, החרדות והרגשות השליליים נעלמים.

7. מחזק את המערכת החיסונית
הנה לכם עוד סיבה מצוינת לחבק יותר ויותר את האנשים שחשובים לכם, מאחר שכך תוכלו להפחית את הסיכוי לפתח מחלות. האוקסיטוצין שמשוחרר בעת החיבוק, מגדיל את כמות הנוגדנים שמסיעים לגוף להדוף וירוסים וחיידקים, והתוצאה תגרום לכם להיות בריאים ומאושרים יותר.

8. מעודד התפתחות עצבית
תינוקות זקוקים למגע רב ולא בכדי, החיבוקים חיוניים להתפתחות העצבית שלהם במהלך שנות חייהם הראשונות. חבקו את תינוקכם ככל הניתן, וכמובן המשיכו לעשות זאת גם בבגרותם. מחקרים הוכיחו שתינוקות שלא קיבלו מספיק חיבוקים, חוו התפתחות מוחית איטית יותר מאלו שקיבלו!

9. מחזק קשרים
שפת הגוף הינה גורם מפתח ליחסים מאושרים, ותוכלו לאמוד זאת גם לפי כמות החיבוקים השבועיים. זוגות אשר מתחבקים בתדירות גבוהה יותר מעידים על קשר חזק שמאפשר להם לאהוב בעוצמה גבוהה, וכן לחוש בטוחים ואהובים יותר.

10. שומר על לחץ הדם
החיבור והמגע שנוצר תוך כדי החיבוק מוריד את לחץ הדם, על ידי הפעלת קולטנים שנמצאים בעור ומאותתים למערכת העצבים. כך שכל חיבוק גרום לנו לחוש מוגנים ובטוחים, מה שמסייע להשיב את לחץ הדם התקין.



כוחו של חיבוק
כוחו של חיבוק הוא בשיפור בריאות הגוף ובריאות הנפש, חיבוק הוא כלי רב ערך בחיינו במשמעויות רבות,

כולנו זקוקים למגע על מנת להרגיש טוב, הדרך הטובה ביותר לחזק את האחר היא חיבוק.

כשאנו מחבקים, מתחדדים כל החושים ויוצרים מחדש את האמון ברגשות,

כשאיננו מוצאים את המילים הנכונות אפשר פשוט לחבק.לעיתים איננו מעיזים לומר את מה שאנחנו מרגישים, זו יכולה להיות הבושה או כשהרגשות מציפים.

הדבר הבטוח ביותר הוא פשוט חיבוק. מלבד תחושה טובה, החיבוק מקל על כאב, מרחיק חרדה ומפיג כל רע.
החכמים אומרים :לאדם נחוצים 4 חיבוקים ביום על מנת לשרוד, 8 חיבוקים כדי להרגיש נאהב, 12 חיבוקים כדי לגדול כבן אדם.

החיבוק נותן לנו:
אומץ – על מנת להתגבר על פחד
כוח – על מנת לתת ולקבל אנרגיה ושותפות של הגורל לשלנו
ריפוי – חיבוק מרפא לבבות כואבים ומקל על גופים דואבים וכל זה בלי מירשם
תקשורת – על מנת להעביר מסרים של הכרה והערכה
הגנה – חיבוק נותן לנו תחושה שאנו מוגנים מכל רע
ביטחון – חיבוק גורם לנו להרגיש בטוחים, נותנים ומקבלים סיוע המחזק את הביטחון בקשר שלנו
חיבוק אומר, אני רוצה ממך עוד
העבירו את החיבוק לאנשים שאתם אוהבים, זה ישמח אותם ויחמם להם את הלב.

דבר אחד נוסף…

כוחו של חיבוק הוא בחיזוק החשיבה החיובית ויש לזה יתרון עצום:מחשבה חיובית רואה את הבלתי נראה, מרגישה את הבלתי מוחשי ויכולה להשיג את הבלתי אפשרי

כוחו של חיבוק ותועלת בריאותית
חיבוק מקנה הרגשה גופנית ונפשית טובה. מחקרים מדעיים בדקו ומצאו שיש לכך סיבות טובות. לחיבוק ישנה השפעה בריאותית על מערכות גופניות ונפשיות ורצוי מאד לאמץ גישה זו.

זו אינה רק התחושה הנעימה והחמה הכרוכה במגע אנושי,

מדענים טוענים כי לחיבוק ישנה השפעה חזקה יותר מאשר לתרופות רבות בהיבט הגופני, המגע הבין אישי עוזר לאנשים להתמודד עם בעיותיהם הרגשיות בצורה ברורה ויעילה.




מדענים מצאו את התועלות הבריאותיות המשמעותיות הבאות:

מחקר אודות חרדה וחוסר הערכה עצמית אשר פורסם בכתב העת המדעי Psychological Scienceמצא כי החיבוק מפחית באופן משמעותי מצבי דאגה, חרדה, פחד מפני מוות. המחקר מצא כי לא רק מגע אנושי אלא גם חיבוק עם חפץ נעים כמו בובה מפחית את החרדה הקיומית (פחד ממוות) ומעצים את התחושה החיובית בעצם הקיום.
בכוחו של חיבוק להמריץ את ההשפעה עצבית במוח של אוקסיטוצין שהוא הורמון המשפיע על מרכז הרגשות במוח, הוא מפחית חרדה ומתח. אוקסיטוצין הוא למעשה הורמון המאפשר למין האנושי להמשיך ולהתקיים. הורמון זה מופרש בכמות גדולה במהלך לידה במוחה של האשה ומאפשר לה לשכוח ולהחלים ממכאובי הלידה ולהכין את גופה בצורה טבעית להריון הבא.
מחקר עדכני מאוניברסיטת UCLA טוען כי גם גברים מתפקדים הרבה יותר טוב בנוכחות הורמון זה בכל מישורי החיים
מחקר שנעשה באוניברסיטתHill , Chapelצפון קרולינה נמצא כי חיבוק מאט את קצב פעילות הלב. הניסוי הדגים כי במצבי מתח שונים ירד קצב פעימות הלב מ- 10 פעימות בדקה לאנשים ללא כל מגע פיזי ל-5 פעימות בדקה לאנשים שקיבלו חיבוק
בכוחו של חיבוק להמריץ את קצב הפרשת דופמין במוח, דופמין הוא הורמון חשוב אשר גורם לנו אושר ותחושה גופנית טובה, דופמין גורם לנו למוטיבציה ולתחושה נפשית של שלווה ורוגע.
אנשים הנוטלים תרופות, סמים, אלכוהול וחומרים אשר משנים מצבי תודעה או אנשים הסובלים ממצבים נפשיים שונים מאבדים יכולת הפרשת דופמין ועקב כך סובלים ממצבים נפשיים שונים החל מחוסר מצב רוח ועד מצבי דיכאון קשים. אנשים הסובלים מדיכאון מקבלים תרופות בעלות תופעות לוואי קשות. חיבוק מועיל הרבה יותר וללא תופעות לוואי
חיבוק ממריץ הפרשת סרטונין במוח. סרטונין הוא הורמון המשפיע על מצב הרוח במוח וגורם לנו לתחושת עונג. תחושת בדידות ודיכאון משתלטים על אדם כאשר במוחו חסר סרטונין. מחקרים מצאו כי חיבוק משחרר אל מחזור הדם אנדורפינים וסרטונין, הורמונים אלו משפרים מצב רוח, מפחיתים כאב ומפיגים עצב ובאופן משמעותי מפחיתים את הסיכון למחלות לב הנובעים ממצבים נפשיים
מחקרים מצאו כי תינוקות אשר זכו לחיבוקים רבים גדלו להיות אנשים לחוצים הרבה פחות. המחקר נעשה באוניברסיטת Emory מצא כי ישנו קשר ישיר ליכולתם של אנשים להתמודד עם מצבי לחץ וחרדה לבין היותם תינוקות שזכו לחיבוקים רבים לכל אורך שלבי התבגרותם.
חיבוק מאזן את מערכת העצבים הפאראסימפתית (חטיבה במערכת העצבים האוטונומית המשתתפת בתפקודי שימור הגוף) העור שלנו מכיל רשת קולטנים עדינה המעבירה תחושות וגירויים למערכת העצבים. מחקרים מצאו כי בעת מגע פיזי בצורה של חיבוק מעבירה מערכת זו כמויות גדולות של גירויים עצביים במוח אשר גורמים לשחרור הורמונים רבים היוצרים בגוף תחושות אופטימיות, מפיגות חרדה, יוצרים תחושות עונג ושלווה.
מחקרים מצאו שחיבוק יוצר אינספור גירויים המשחררים חומרים רבים אשר מאזנים מערכות גוף ומאזנים את הנפש. כתוצאה מכך עולה ומתחזקת מערכת החיסון. מחקרים העוסקים בחיסוניות הגוף מצאו קשר ישיר בין מצב נפשי למצב חיסוני וככל שמצב הרוח טוב ומאוזן, כך גם מערכת החיסון פועלת במיטבה.
חיבוק מרפה ומשחרר מתחים, מפיג חרדה ומוריד רמות לחץ דם. מחקרים מצאו כי רמות גבוהות של אוקסיטוצין גורמות לאיזון של יתר לחץ דם
חשוב לזכור כי ככל שנרבה להתחבק כך רמות האוקסיטוצין יעלו ועקב כך ישתפרו תפקודי גוף ונפש רבים. החוקר והפסיכיאטר Matt Hertenstein מאוניברסיטת DePauw פרסם במחקר מקיף שערך אודות אוקסיטוצין כי מלבד האטת קצב הלב והורדת רמות לחץ דם יש לאוקסיטוצין קשר ישיר למיומנויות וקשרים חברתיים אשר באופן טבעי מחזקים תחושות של אמון, מסירות ויצירת קשרים. אוקסיטוצין יוצר את התשתית הביולוגית ומבנה אישיותי הנובעים מהפרשות הורמונליות אשר נכנסות למחזור הדם ובהם קורטיזול שהוא הורמון האחראי על וויסות רמות המתח, ואיזון לחץ דם וקצב הלב.
אין תחליף לפעילות תקינה של קורטיזול בגוף. כל זאת תודות לחיבוק
לחיבוק ישנה השפעה מרגיעה על רמות הכאב וגם זה מתרחש עקב הפרשת חומרים המשפיעים על מרכז הכאב במוח. האמור נכון גם על תחושת הרוגע והנינוחות בגוף.
החיבוק יוצר אמון ומשפר את יכולת התקשורת וההבנה הבין אישית, משפר מצב רוח ומפיג דיכאון
כוחו של חיבוק
זה פשוט נפלא מה חיבוק אחד יכול לעשות;

בבת אחת הוא משכיח את הצרות.

חיבוק יכול לעודד את הלב כשהוא עצוב,

הוא יכול להגיד למישהו אחר – "הי, אתה אהוב!"

או… "הייתי רוצה לראות אותך שוב!"

חיבוק הוא קריאת "ברוך הבא!"

הוא מבטא ללא מילים געגוע נפלא.

הוא יכול להרגיע כאב של ילדים,

ולהעלות חיוך על שפתו של כל אדם או בעל חיים.

חיבוק שובר מחסום שפה ומקרב לבבות

הוא נותן בכל הכוח, בלי לשאול שאלות.

ומה שכל כך יפה בחיבוק של חבר,

הוא שככל שמחבקים קרוב, כך מרוויחים יותר.

בלי שום ספק –

לא היינו מצליחים לשרוד בלי לחבק !

בכל יום הקדישו לפחות חיבוק חזק אחד

לאדם אהוב שזקוק לו במיוחד.

וככל שתעניקו עוד ועוד חיבוקים

כך תצאו גם אתם יותר מחוזקים –

כי הכוח של חיבוק הוא בעצם מראה,

אנחנו נותנים את הלב, אבל גם מקבלים אותו בחזרה !



בחיבוק הבא שלכם:

הרשו לעצמכם להקשיב לגוף של עצמכם
ולהרפות את כל השרירים.
וודאו שנוח לכם, כי כשלא נוח הראש מתחיל לחשוב מחשבות מטרידות.
ארגנו את שיווי המישקל.
שימו יד אחת בין השכמות של המחובק (זה ממלא את הלב).
יד שנייה על עצם העצה מעל הישבן (זה מחזק ביטחון ויציבות).
הרגישו איך השרירים נמסים לתוך המגע.
הרגישו את הטמפרטורה בבית החזה שלכם.
הרפו את בית החזה עם כל נשיפה.
מלאו את הלב בחום הגוף עם כל שאיפה.
ותרשו לעצמכם לנוח בתוך המגע ללא תנועה או מחשבה ולהירגע.



אחרי יום ארוך בעבודה או עמוס בהתרוצצות בין אלף ואחד סידורים, אין כמו חיבוק ארוך כדי לקבל חיזוק של אהבה, להעלים את הפחדים ולהעביר תחושות רעות. אנחנו אמנם לא תמיד יכולים להיות שם לצד האנשים היקרים לנו כדי להעניק להם את החיבוק החם שהם צריכים לקבל, אבל אנחנו עדיין יכולים לשפר את יומם ולהעלות חיוך על פניהם. כדי לעזור לכם לעשות זאת, כמה מהחיות החמודות ביותר בעולם נרתמו לעזרתכם, ויצרו את סדרת התמונות המקסימה והמחבקת הזאת שכל אחד ישמח למצוא בתיבת הדואר שלו. אז אל תשכחו שבכל פעם שאתם מרגישים קצת מדוכדכים, כל מה שאתם צריכים זה חיבוק, ואם קיבלתם את סדרת התמונות הזאת סימן שמישהו רוצה לתת לכם את החיבוק החם והאוהב שמגיע לכם!



צליל גורדון










תגובה 1:

  1. אדם צריך שיזדקקו לו. זהו אחד הצרכים הבסיסיים של בני-האדם. אם לא איכפת מאדם כלשהו, האדם מתחיל למות. אם אדם לא מרגיש שהוא משמעותי למישהו, לפחות למישהו, כל החיים של האדם הופכים חסרי משמעות. לכן אהבה היא התרפיה הטובה ביותר שקיימת. העולם זקוק לתרפיה מפני שבעולם חסרה אהבה. בעולם אוהב לא זקוקים לתרפיה בכלל; אהבה תהיה מספיק, יותר ממספיק. חיבוק זה רק מחווה של אהבה, של חמימות, של דאגה. ההרגשה עצמה של החום הזורם מהאדם האחר ממיס מחלות רבות בך, ממיס את האגו הקר, כמו קרח. זה הופך אותך שוב לילד.
    הפסיכולוגים עכשיו מודעים היטב לעובדה שאם ילד לא מחובק, ומנושק, הוא מחסיר הזנה מסוימת. כמו שהגוף זקוק לאוכל, הנשמה זקוקה לאהבה. אתה יכול לתת לילד את כול הצרכים הפיזיים, את כול הנוחיות הפיזית, אבל אם החיבוק חסר, הילד לא יגדל לאדם בריא. הוא יישאר עצוב איפשהו עמוק בפנים, לא מטופח, מוזנח, מנוכר. הוא טופל אבל לא טיפול אימהי.
    זה כבר נצפה בעבר שאם ילד לא מחובק, הוא מתחיל להתכווץ – הוא יכול אפילו למות – אעפ"י שכל דבר אחר סופק עבורו. מבחינת הגוף, כל הדאגות טופלו, אבל שום אהבה לא הקיפה את הילד. הוא נהיה מבודד, מנותק מההוויה.
    אהבה היא הקשר שלנו; אהבה היא השורש העיקרי שלנו. כשאתה נושם – לגוף זה הכרחי לגמרי; תפסיק לנשום ואתה לא תתקיים יותר – באותה הדרך, אהבה היא הנשימה הפנימית: הנשמה חיה ע"י אהבה.
    למה חיבוק הוא כזה כלי מרפא אפקטיבי להפליא?
    הוא כזה, והוא רק מחווה. אם זה נכון – לא רק מחווה אבל אם הלב שלך בכך – זה יכול להיות כלי קסום, זה יכול להיות נס. זה יכול לשנות את כל הסיטואציה מיד.
    ישנם כמה דברים שצריך להבין לגבי זה. דבר ראשון: הרעיון שהילד מת והאדם הופך למתבגר, ואז המתבגר מת והאדם הופך לבחור, ואז הבחור הצעיר מת והוא הופך למבוגר, וכן הלאה והלאה, זה שגוי. הילד לעולם לא מת – שום דבר אף-פעם לא מת. הילד הוא שם, הוא תמיד שם, עטוף בהתנסויות אחרות – עטוף בהתבגרות, אז בבחרות, אז במבוגרות, אז בזקנה – אבל הילד תמיד שמה.
    אתה כמו בצל, שכבות על גבי שכבות, אבל עם תקלף את הבצל, מיד תגלה שיכבה צעירה יותר בפנים. תמשיך עמוק יותר ותגלה יותר ויותר שכבות צעירות. אותו הדבר נכון לגבי האדם: אם תילך עמוק לתוכו, אתה תמיד תמצא את הילד התמים – וליצור מגע עם הילד התמים הזה זה מרפא.
    חיבוק נותן לך מגע מידי עם הילד. אם אתה מחבק מישהו עם חום, אהבה, אם זו לא מחווה עקרה, עם זה משמעותי, חשוב, אמיתי, אם הלב שלך זורם דרך זה, אתה מיד בא במגע עם הילד, עם הילד התמים. הילד התמים צף אפילו לרגע בודד זה עושה שינוי עצום, כי התמימות של הילד היא תמיד בריאה ושלמה, היא לא מושחתת. הגעת לליבה העמוקה ביותר של האדם היכן ששום שחיתות לא נכנסה מעולם, הגעת לליבה הבתולית, ולגרום לליבה הבתולית לפעום שוב עם החיים זה מספיק. התחלת, עוררת תהליך של החלמה.
    כשאתה אוהב אדם, הבעות מילוליות לא מספיקות; מילים לא מספיקות, צריך משהו יותר חזק; מילים הן רק מופשטות. אתה צריך לעשות משהו! תחזיק את היד, חבק את האדם, נשק את האדם, ואמץ את האדם. זה הולך לעזור לשניכם: אם אתה יכול להינמס בחיבוק, אתם תרגישו ששניכם הפכתם לצעירים יותר, רעננים יותר, מלאי-חיים. זה כל התהליך של ההחלמה

    השבמחק